کد مطلب:295082 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:167

تغییر نام غاوی بن ظالم


«دمیری در حیاه الحیوان در مورد شخصی به نام غاوی بن ظالم نقل كرده كه وی بتی داشت و یا بت از قبیله اش بود كه به «بنی ثعلب» معروف بودند، و به هر صورت این مرد روی علاقه ای كه بدان بت داشت روزی مقداری نان و كره تهیه كرد و پیش بت مزبور آورده و در آنجا نهاد و بدو تعارف كرده گفت: بخور! و خودكناری رفت.

ناگاه دید روباه نری پیش آمد و نان و كره را خورده و سپس پای خود را بلند كرد و مقداری به سر و صورت آن بول كرد و رفت. این جریان، فطرت خواب آن مرد بیابانی را بیدار كرد و با مشاهده ی آن وضع، عصای خود را به دست گرفته، به نزدیك بت آمد و سر و كلّه بت را با عصا شكست و سپس اشعار زیر را درباره اش سرود:


لقد خاب قوم املوك لشده

ارادوا نزالا ان تكون تحارب


فلا انت تغنی عن امور تواترت

و لا انت دفاع اذا حل نائب


أ رب یبول الثعلبان براسه

لقد ذل من بالت علیه الثعالب


به راستی كه سخت در اشتباه و گمراهی هستند، كسانی كه در حال سختی چشم امید به تو دوخته اند، و هنگام جنگ امید جنگجوئی و پیروزی از تو دارند. نه تو می توانی از پیش آمدهای ناگوار كسی را بی نیاز كنی، و نه در حوادث دشوار از كسی دفاع بنمایی! آیا به راستی كسی كه روباه به سر و صورتش بول كند خدا است؟حقا كه چنین كسی كه روبهان بر او بول كنند خوار و پست است.

این اشعار را گفته و به نزد رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله و سلم آمد و مسلمان شد و آن حضرت نامش را به راشد بن عبد ربه برگرداند و از آن پس به این نام مشهور شد». [1] .



[1] رسولي محلاتي، سيد هاشم، مبارزه با گناه، ص 210- 209، به نقل از كتاب حياه الحيوان دميري ج 1، ص 174.